خانه / آموزش / کاربرد آمار در مدیریت فرآیندها

کاربرد آمار در مدیریت فرآیندها

استاندارد بین‌المللی ISO 9001 2015 اتخاذ یک رویکرد فرآیندی را هنگام توسعه، پیاده‌سازی و بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت، به منظور افزایش رضایت مشتری از طریق برآورده‌‌سازی الزامات مشتری ترویج می‌نماید.
رویکرد فرآیندی موجب دستیابی به نتایج هماهنگ و قابل پیش‌بینی از طریق شناسایی و مدیریت فعالیّت‌های اجرایی در قالب فرآیندها می‌شود.
بر همین اساس پیاده‌سازی رویکرد فرآیندی از گام‌های آغازین استاندارد بین‌المللی ISO 9001 2015 تلقی می‌شود. تمامی فرآیندهای سازمان باید در  مرحله‌ی طراحی سیستم مدیریت توسعه داده شوند و به همین دلیل آموزش‌های مربوط رویکرد فرآیندی پیش از طراحی  ISO 9001 2015 ضروری هستند.

01-context
چرا باید این دوره‌ی آموزشی را طی کنیم؟
آمار کاربردی را می‌توان به روش‌هایی برای تعیین و پیش‌بینی رفتار جوامع آماری با تکیه بر اطلاعّات واقعی جامعه توصیف نمود. در رابطه با فرآیندها، آمار کاربردی می‌تواند بیان دقیقی از وضعیّت کنونی و عملکرد آینده‌ی فرآیندها (در سطح مشخّصی از عدم قطعیّت) ارائه نماید.
کاربر آمار در شرایط دائماً در حال تغییر و نامطمئن سازمان‌ها می‌تواند در کنار مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌ها، تصویر دقیق‌تری از عملکرد گذشته، شرایط جاری و آینده‌ی فرآیندهای سیستم‌های مدیریت ارائه نموده و زمینه‌ی آینده‌پژوهی و اتخاذ اقدامات پیش‌بینانه را فراهم آورد.
ضمن این‌که مفاهیم آماری پایه نظیر نوسانات، ثبات، قابلیّت فرآیند و تنظیم بیش از حد باید درک شده و در سرتاسر سازمان به‌کار گرفته شوند.
تکنیک‌های آماری مناسب برای هر فرآیند باید هم‌زمان با طراحی فرآیندها تعیین و به‌منظور کنترل عملکرد فرآیندهای مذکور پیاده‌سازی شوند.

02-target
هدف از این دوره‌ی آموزشی، ایجاد مهارت تجزیه‌و‌تحلیل آماری فرآیندهاست. آموزش گیرندگان پس از دوره‌ی آموزشی، می‌توانند در همراهی با مالکان فرآیند در زمینه‌ی  تجزیه‌و‌تحلیل آماری فرآیندها ایفای نقش نمایند.

00-training-help-tools-presentation
شما برای بهره‌گیری کامل از این دوره‌ی آموزشی باید دوره‌ی پیاده‌سازی رویکرد فرآیندی را طی نموده باشید و مهارت اجرای آن را در زمینه‌ی کاری خود کسب نموده باشید.
برای بهره‌گیری کامل از این دوره‌ی آموزشی شما باید لااقل تجربه‌ا‌ی شش‌ماهه در زمینه‌ی پیاده‌سازی یک فرآیند (یا بیشتر از یک فرآیند) سیستم مدیریت کیفیت را داشته باشید و مدرک تحصیلی‌تان معادل دیپلم یا بالاتر از آن باشد.

04-bell
زمان‌بندی آموزش:
• آموزش یک‌روزه
• آموزش: 2 ساعت و 45 دقیقه
• کارگاه ایجاد مهارت: 3 ساعت و 45دقیقه
• پرسش و پاسخ: 30 دقیقه

جلسه‌ی اوّل:
• اهمیَت آموزش
• بازبینی رویکرد فرآیندی
• شاخص‌های عملکرد – کارایی و اثربخشی
• پایش و اندازه‌گیری
• تجزیه و تحلیل

جلسه‌ی دوّم:
• کارگاه نمودارهای علت و معلول Cause Effects Diagrams
• کارگاه جمع‌آوری داده‌ها Data Collection
• کارگاه نمودارهای کنترل Control Charts
• کارگاه نمودارهای هیستوگرام Histograms
• کارگاه نمودارهای پارتو Pareto Charts
• کارگاه نمونه‌برداری Sampling
• کارگاه نمودارهای وابستگی Scatter Diagrams

جلسه‌ی سوّم:
• نمودارهای کنترل با داده‌های منفرد
• کارگاه تحلیل آماری عملکرد فرآیند با نمودار  I-MR
• پرسش و پاسخ‌

جلسه‌ی چهارم:
• پیش‌بینی نتایج فرآیند
• کارگاه تعیین معیار پذیرش و هدف‌گذاری بر مبنای روند
• مدیریت Dashboard
• کارگاه مدیریت دیداری شاخص‌ها Wall Of Metrics
• پرسش و پاسخ‌

05-diploma-3
• گواهینامه‌ی داخلی شرکت
• با امکان صدور گواهینامه‌ی سازمان آموزش فنّی‌ و حرفه‌ای کشور
• و امکان صدور گواهینامه‌ی شرکت‌های صدور گواهینامه (مورد تأیید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مورد تأیید مؤسسات دولتی)

hourglass2
مناسب‌ترین زمان برای اجرای این دوره‌ی آموزشی چه زمانی است؟
ما با سازمان‌هایی همکاری داریم که پس از سال‌ها تجربه‌ی پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت موفق به توسعه‌ی کامل رویکرد فرآیندی در سازمان خود شده‌اند و با این تجربه‌ی اکتسابی می‌توانیم این مسیر را برای شما کوتاه‌تر نماییم. ما امیدواریم شما نیز تصمیم به تعمیق در استاندارد بین‌المللی ISO 9001 2015 داشته باشید تا اثربخشی پیاده‌سازی آن را بهبود بخشید.
آموزش اوّلین گام برای توسعه‌ی رویکرد فرآیندی است که نباید آن را به تعویق بیندازید.
حتی اگر با ما قرارداد ندارید، از مقالات و مراجع ارائه شده در سایت استفاده نمایید. ما شما را در این مسیر همراهی می‌کنیم تا تجربه‌ای خوب‌ و خاطره‌ای خوشایندی را از توسعه‌ی رویکرد فرآیندی به‌خاطر سپارید.

airplane
چرا باید این دوره‌ی آموزش را از ما خریداری نمایید؟
ما تنها ارائه‌دهنده‌ی این خدمت آموزشی نیستیم. همکاران ما نیز با این دوره‌ی آموزشی را با کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌نمایند؛ امّا ما می‌توانیم مزیّت‌هایی به شرح زیر برای شما داشته باشیم:
• ما حضور در شرایط واقعی اجرای سیستم‌های مدیریت را تجربه می‌کنیم.
• ما اوّلین ترجمه‌ی رسمی ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ را ارائه نموده‌ایم.
• ما اوّلین گواهینامه‌های ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ را از معتبرترین سازمان‌های صدور گواهینامه دریافت کرده‌ایم.
• ما به همکاری بلند مدّت با شما می‌اندیشیم.
• ما به‌سرعت و باسهولت در دسترس شما هستیم. کافی‌ست از بخش تماس با ما اقدام نمایید.
• ما اثربخشی دوره‌ی آموزشی خود را گارانتی می‌کنیم تا در صورت عدم رضایت شما ۱۰۰ درصد هزینه‌ی آموزش را به شما بازگردانیم.

phone-receiver
با ما تماس بگیرید.
ما در حدّ امکان، پاسخگوی سئوالات و ابهامات شما در زمینه‌ی ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ هستیم، حتی اگر شما طرف قرارداد ما نباشید.

00-cost-credit-card
چگونه این دوره‌ی آموزشی را خریداری نمایم؟
کافی‌ست فرم زیر را تکمیل فرمایید؛ یا با هر روش دیگر که در صفحه‌ی تماس با ما درج شده‌است با ما تماس بگیرید باشید. هر نوع همکاری با شما در زمینه‌ی سیستم‌های مدیریت موجب خشنودی ما خواهد بود.

درباره‌ی سید مجتبی موسوی

دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی، با بیش از ۱۶ سال تجربه در زمینه‌ی سیستم‌های مدیریت کیفیت، لجستیک، تحقیق‌وتوسعه، فنآوری اطلاعات و مالی. در سال‌های آغازین با چند شرکت به‌عنوان مدیر تضمین کیفیت و نماینده‌ی مدیریت همکاری نموده‌ام و بیش از هفت سال است که به عنوان متولی سیستم‌های مدیریت کیفیت با شرکت‌های مختلف در صنایع ریلی، صنایع خودرو، صنایع خانگی، الکترونیک، سازه‌های بتنی و سایر صنایع همکاری داشته‌ام. عمده‌ی فعالیت‌های من در زمینه‌های مدیریت، مشاوره، تدریس و ممیزی سیستم‌های مدیریت شامل حوزه‌های مختلف سیستم‌های مدیریت، ایمنی‌وبهداشت شغلی و محیط‌زیستی؛ و همچنین نظامنامه‌های SPC، APQP، PPAP، FMEA و MSA و سایر ابزار مهندسی کیفیت و نرم‌افزارهای مربوطه بوده و همواره در جستجوی به‌روزآوری دانش و کسب تجربیات جدید هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *