خانه / انتقال به IATF 16949 2016 / پرسش و پاسخ‌ جدید IATF 16949

پرسش و پاسخ‌ جدید IATF 16949

یک سیستم مدیریت کیفیت اثربخش برای هر سازمان حاضر در صنعت خودرو بسیار حیاتی است. این سیستم به سازمان‌ها کمک می کند تا دائماً عملکرد خود را بهبود بخشند، الزامات مشتریان را تأمین نمایند و از حصول رضایت مشتریان اطمینان یابند.
کارگروه بین‌المللی صنعت خودرو IATF استاندارد مدیریت کیفیت جدید IATF 16949 را برای صنعت خودرو منتشر نموده است. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند به چالش‌های پیچیده‌تر زنجیره‌های تأمین خودرو و بازار های رقابتی در سطح بین‌المللی پاسخ دهند.
این استاندارد که جایگزین ISO TS 16949 شده است، الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت برای سازمان‌های حاضر در صنعت خودرو را تعریف می‌نماید و در تکمیل ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ ارائه شده است. بنابراین IATF 16949 یک استاندارد مستقل نیست و باید به عنوان مکمّل الزامات صنعت خودرو به همراه ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ مورد استفاده قرار گیرد.
این استاندارد نه تنها به مطالبات بازار پاسخ پاسخ می‌دهد، بلکه بر موضوعاتی نظیر محیط سازمان، تفکر مبتنی بر ریسک، مسئولیت‌های بسط‌یافته‌ی رهبری تمرکز دارد، و از یک ساختار جدید هماهنگ با سایر استانداردهای مشمول گواهینامه‌های ایزو تبعیّت می‌کند. این استاندارد یک ابزار عالی برای افزایش انعطاف‌پذیری برای کسب و کار سازمان، افزایش رضایت مشتری، و بهبود مستمر است.
در این نوشته، هدف ما برای رسیدگی سوالات اوّلیه‌ای است که احتمال دارد در آغاز مسیر انتقال به IATF 16949 مطرح باشند.


استاندارد جدید چه ویژگی‌هایی دارد و چه منافع برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد؟
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شناخته‌شده‌ترین استاندارد بین‌المللی است که توسط بیش از یک میلیون سازمان در سراسر جهان استفاده می‌شود. این استاندارد برای حفظ ارتباط با بازار امروز ویرایش شده است و همچنان برای بهبود عملکرد و تحقق مزایای کلیدی سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استاندارد IATF 16949 به منظور توسعه‌ی یک سیستم مدیریت کیفیت پرقدرت که بهبود مستمر را تسهیل و از نقایص پیش‌گیری می‌نماید؛ و تنوع سیستم‌ها و اتلاف‌ها را در زنجیره‌ی تأمین کاهش می‌دهد. در این استاندارد مواردی نظیر ایمنی محصولات و نرم‌افزارهای تعبیه‌شده در محصولات نیز در نظر گرفته شده است.

ما با ایزو 9001 گواهی شده‌ایم و تیم ما در دوره‌ی آموزشی ایزو 9001 ویرایش 2015 حضور داشته‌اند. هم‌اکنون در مسیر انتقال به IATF 16949 هستیم. آیا هم‌چنان به آموزش‌های مربوط به استاندارد IATF 16949 نیاز داریم؟
متن کامل استاندارد IATF 16949 ارائه شده در وب‌سایت را مطالعه فرمایید تا آگاهانه نسبت به نیاز به آموزش IATF 16949 تصمیم‌گیری نمایید. ممکن است شما حسب تسلط بر مباحث سیستم مدیریت کیفیت در زنجیره‌ی تأمین خودرو بی‌نیاز از دوره‌های آموزشی IATF 16949 باشید یا به این نتیجه برسید که اجرای بخشی از دوره‌های آموزشی مذکور یا مجموعه‌ی کامل از آن‌ها برای سازمان شما مناسب‌تر باشد.
توجه داشته باشید که تغییرات متعددی در  IATF 16949 نسبت به ISO TS 16949 دیده شده است. استاندارد IATF 16949 با بخش‌بندی جدید و ده‌گانه، از ساختار سطح بالای ضمیمه‌ی SL تبعیّت می‌کند که شما آن‌را در دوره‌‌های آموزشی ایزو 9001 ویرایش 2015 آموخته‌اید؛ امّا ۱۳ بخش جدید، ۸۳ تغییر نسبت به ویرایش قبلی و ۵ بخش انتقال یافته از استانداردISO TS 16949   در نظر گرفته شده است که باید توسط شما بازبینی شوند.
۲۸۲ الزام صریح تحت عنوان بایدها و ۱۶ الزام ترجیحی تحت عنوان بایستی در IATF 16949 وجود دارد. استاندارد IATF 16949 به‌عنوان الزامات تکمیلی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ برای کاربرد در زنجیره‌ی تأمین صنایع خودرو، در ۳۶ مورد به فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت می‌پردازد و در  ۱۵ مورد ایجاد فرآیند مدوّن را الزام می‌نماید.
در مجموع ما توصیه می‌کینم که شما هر دوی استانداردهای ایزو 9001 ویرایش 2015 و IATF 16949 را مطالعه نمایید تا مطمئن شوید که درک کاملی از هر دوی این استانداردها دارید.

ما ایزو 9001 ویرایش 2015 را آموزش ندیده‌ایم. چگونه می‌توانیم اطلاعاتی در مورد ساختار جدید دریافت نماییم؟
استاندارد IATF 16949 2016، در تبعیّت از ایزو 9001 ویرایش 2015 از بخش‌بندی سطح بالای جدید ضمیمه‌ی SL استفاده می‌نماید.
ما یک نوشته‌ی کامل در این رابطه در وب‌سایت ارائه نموده‌ایم که شما می‌توانید آن را از پیوند زیر دریافت نمایید.
ساختار سطح بالای جدید

نحوه‌ی دسترسی به خدمات آموزشی شما چیست؟
تمامی دوره‌های آموزشی ما در محلّ سازمان‌های مشتری که ممکن است سایت تولید یا دفتر مرکزی باشند اجرا می‌شوند. شما برای دریافت این خدمات می‌توانید با شماره‌ی همراه ۰۹۱۲۳۶۵۰۳۲۸ تماس بگیرید یا به آدرس iso@90012015.ir ای‌میل ارسال فرمایید.
ممکن است شما با شماره‌ی همراه ما تماس بگیرید و ما در جلسه‌ی آموزش، ممیزی یا مشاوره باشیم. مطمئن باشید در صورت عدم امکان ‌پاسخگویی، در اوّلین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت که البته این امر در کمتر از ۲۴ ساعت انجام خواهد شد. شما می‌توانید از طریق تلگرام این شماره با ما تماس بگیرید یا برای ما پیامک بفرستید.
اطمینان داشته باشید که به ایمیل‌های شما در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهد شد.

آیا IATF 16949 اساساً متفاوت از ISO TS 16949 است؟
همان‌طور که در پرسش ؟ نیز بیان شد: استاندارد IATF 16949 2016، در تبعیّت از ایزو 9001 ویرایش 2015 از بخش‌بندی سطح بالای جدید ضمیمه‌ی SL استفاده می‌نماید.
الزامات، اصطلاحات و تعاریف جدیدی نظیر DFA طراحی برای مونتاژ، DFM طراحی برای ساخت، FTA تحلیل درخت خرابی، LPA ممیزی‌های طبقه‌بندی‌شده و … در کنار الزاماتی نظیر نگه‌داری جامع بهره‌ور، رفتار اخلاقی، ایمنی محصولات و … علاوه بر اصطلاحات و تعاریف جدید که در ایزو 9001 ویرایش 2015 درج شده‌اند، در IATF 16949 دیده شده است.
توجه داشته باشید که تنها 5  الزام از ISO TS 16949 به استاندارد بین‌المللی جدید IATF 16949 انتقال یافته‌اند. سایر الزامات جدید هستند، یا تغییر پذیرفته‌اند.
در مجموع ما تصور می‌کنیم IATF 16949 اساساً متفاوت از ISO TS 16949 باشد.

الزامات جدید مربوط به شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها چیست؟
تفکر مبتنی بر ریسک تصریح شده و گسترش یافته است و هم‌اکنون باید کل سیستم مدیریت کیفیت در دامنه‌ی کاربرد آن در نظر گرفته شود.
استفاده از رویکرد مبتنی بر ریسک و رویکرد فرآیندی جامع مستلزم آن است که هر سازمان ریسک‌ها و فرصت‌هایی که دستیابی به نتایج مورد انتظار از سیستم مدیریت کیفیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند را شناسایی و به آنها رسیدگی نماید.
گر چه ارزیابی ریسک مبتنی بر ایزو 31000 ویرایش 2009 الزامی نیست، امّا کاربرد این استاندارد بین‌المللی می‌تواند مفید واقع شود.

استاندارد ISO 9001: 2015  شامل الزام برای وجود یک نماینده مدیریت نیست. آیا شرایط مشابهی برای  IATF 16949: 2016  در نظر گرفته شده است؟ و این امر چگونه بر تعامل با شرکت‌های صدور گواهینامه تأثیر می‌گذارد؟
الزامات تکمیلی در رابطه با نماینده‌ی مدیریت وجود ندارد. در عین حالی که در استاندارد جدید الزامی برای سازمان در زمینه تعیین نماینده‌ی مدیریت در نظر گرفته نشده است، امّا مدیریت ارشد را مسئول شناسایی مالکین فرآیندها برای دست‌یابی به خروجی‌های مورد انتظار می‌داند. علاوه بر این، مدیریت ارشد را ملزم به درگیری بیشتر در رابطه سیستم مدیریت می‌داند تا اطمینان حاصل شود که فرآیندهای سازمان، خط مشی و اهداف یک‌پارچه و  سازگار با راهبردهای سازمان هستند.
در آغاز ممیزی‌ها، تیم‌های ممیزی با مدیریت ارشد سازمان مصاحبه خواهند داشت که متضمن درک مدیریت ارشد از سیستم مدیریت کیفیت خواهد بود.
هم‌چنین یک مخاطب اصلی سازمان برای تعامل و تبادل اطلاعات شرکت‌های صدور گواهینامه مورد نیاز است.

ما کسب و کار کوچکی با کمتر از 50 شاغل هستیم. آیا گواهی شدن با IATF 16949 2016 شامل سازمان ما می‌شود؟
قطعاً گواهی شدن با IATF 16949 برای سازمان‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین خودرو الزامی است. تجدیدنظر این استاندارد می‌تواند در سراسر زنجیره‌ی تأمین، از کسب و کارهای کوچک تا سازمان‌های بزرگ چندملیّتی به‌کار برده شود. صرف‌نظر از اندازه سازمان، IATF 16949 پیش‌برنده‌ی بهبود در کسب و کارتان و افزایش رضایت مشتریان خواهد بود.
دریافت گواهینامه IATF 16949 برای فروش به اکثر تولیدکنندگان اصلی خودرو الزامی است و در نتیجه‌‌ی دستیابی و حفظ گواهینامه‌ی IATF 16949  فرصت‌های بیشتری برای حضور در زنجیره‌ی تأمین برایتان فراهم خواهد بود.

آیا ما هم‌چنان ملزم به حفظ نظامنامه‌ی کیفیت هستیم؟
بله، داشتن نظامنامه‌ی کیفیت هنوز در استاندارد IATF 16949 الزامی است. این نظامنامه می‌تواند در یک قالب الکترونیکی یا نسخه‌ی چاپ شده باشد. شما باید نظامنامه‌ی فعلی خود بازنگری نمایید تا اطمینان حاصل شود که مطابق الزامات استاندارد تجدید نظر شده است.

توصیه‌های شما برای آغاز به انتقال چیست؟
گام‌های عمومی به شرح زیر است:
— استانداردهای IATF 16949 2016 و ISO 9001 2015 را به دقّت مطالعه نمایید. این استانداردها هم‌اکنون در سایت در دسترس هستند و در عین حال ترجمه‌های مناسبی از آنها به چاپ رسیده‌ است که می‌توانید آنها را از کتاب‌فروش‌های دارای مجموعه کتب مدیریت تهیه فرمایید. مطالعه‌ی ایزو 9000 ویرایش 2015 نیز برای درک الزامات تجدید نظر شده ضرورت دارد.
— سیستم مدیریت کیفیت جاری را بازبینی نمایید و به دقّت مواردی که مبهم، ناقص یا در تعارض با الزامات تجدیدنظرشده هستند را مشخص نمایید.
— نیازهای آموزشی سازمان‌تان را شناسایی و اجرای آنها را برنامه‌ریزی نمایید. شرکت‌های متعددی این دوره‌های آموزشی را با کیفیت بالا ارائه می‌نمایند، و چنانچه شما تمایل به آموزش در محل سازمان خود هستید ما دوره‌های آموزشی فوق‌العاده‌ای را برای شما پیش‌بینی نموده‌ایم تا فرآیند انتقال به استاندارد جدید به تجربه‌ای خوشایند تبدیل شود.
— محیط درونی و بیرونی سازمان‌تان را بررسی نمایید و در این رابطه به ریسک‌ها و فرصت‌های پیش‌رو و رهبری توجه ویژه‌ای به عمل آورید.
— با مدیریت ارشد یا تیم مدیریت ارشد به عنوان رهبران کسب‌وکار در رابطه با انبوهی از تغییرات موضوعی که ایشان از آنها تأثیر می‌پذیرند، تعامل داشته باشید. به ایشان کمک کنید تا درک کاملی از شرایط جدیدی داشته باشند که باید مدیریت یا واگذار شوند.
— رویکرد خود را در رابطه با شناسایی، مدیریت، و کنترل فرآیندها بازنگری نمایید.
— مفهوم مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌ها را مورد توجه قرار دهید و ببینید چگونه می‌توانید از مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌ها سود ببرید.
— اگر شما با بیش از یک استاندارد، گواهی شده‌اید و دارای سیستم مدیریت یک‌پارچه با زیرساخت‌های لجستیکی، فنآوری اطلاعات، تحقیق و توسعه و مالی از یک سو و استانداردهایی نظیر ایمنی و بهداشت شغلی و مدیریت محیط زیستی را از سوی دیگر هستید، به چگونگی یک‌پارچه‌سازی این سیستم‌های مدیریت بیندیشید تا از مزایای یک سیستم یک‌پارچه بهره‌مند شوید.
— نوشته‌های متعدد ما در وب‌سایت ما را مطالعه فرمایید. ما سعی داشته‌ایم منابع مناسبی برای انتقال ارائه نماییم.

آیا تمامی استانداردهای سیستم مدیریت جاری از بخش‌بندی سطح بالای ضمیمه  SL تبعیّت می‌نمایند؟
استاندارد ایزو 22301 (مدیریت تدوام کسب‌و‌کار) اوّلین استاندارد هم‌راستای بخش‌بندی سطح بالای SL بود.
دیگر استانداردهای اصلی در این ساختار عبارتند از ایزو 27001 (امنیّت اطلاعات)، ایزو 14001 (سیستم مدیریت محیط زیستی) و ایزو 55001 (سیستم مدیریت دارای‌ها).
سایر استانداردهای سیستم مدیریت نیز در تجدید نظرهای آتی از ساختار سطح بالای ضمیمه SL استفاده خواهند نمود.

ما در حال حاضر با AS/ EN/JSIQ 9100 (استاندارد مدیریت کیفیت در هوا فضا) گواهی شده‌ایم. آیا این استاندارد هم هم‌راستا با ایزو 9001 ویرایش 2015 تجدید نظر خواهد شد؟
یک نسخه اصلاح شده AS 9100 در اواخر سال 2016 منتشر شده است. این بدان معنی است که شما باید سیستم خود را برای تأمین الزامات این استاندارد تجدیدنظرشده به‌روز نمایید. شما ملزم انتقال به استاندارد تجدیدنظرشده در چارچوب زمانی تصریح شده هستید.

آیا استاندارد ایزو 9004 هم‌چنان در دسترس خواهد بود؟
بله، این سند هم‌چنان مبنایی برای ارائه‌ی اطلاعات بسیار مفید در مورد چگونگی اعمال اصول مدیریت کیفیت در مسائل گسترده‌تر مربوط به مدیریت کسب و کار و ایجاد کسب و کاری پایدار برای آینده خواهد بود.

چگونه می‌توان انتقال پیش از موعد را به انجام رساند؟
به افراد مرتبط کسب‌وکار خود را آموزش دهید و اصلاح سیستم مدیریت کیفیت که شامل الزامات تکمیلی هر دو استاندارد IATF 16949 و ISO 9001 است را آغاز نمایید. ما مجموعه‌ای از راهنمایی‌ها و استانداردها را برای استفاده شما در وب‌سایت ارائه نموده‌ایم.
ایزو 9001 ویرایش 2015 اصولاً باید برای شما مفید واقع شود. این امر لزوماً به مفهوم الزام به تغییر سیستم مدیریت کیفیت شما برای انطباق با ساختار استاندارد نیست.
توصیه می‌شود که یک ماتریس نشان‌دهنده‌ی ارتباط سیستم مدیریت کیفیت با الزامات ایزو 9001 ویرایش 2015، استاندارد IATF 16949 و تمامی الزامات دارای کاربرد مشتریان (الزامات خاص مشتریان) ایجاد نمایید.

اولین زمان ممکن برای انتقال از ISO TS 16949 2009 به IATF 16949 2016 چه زمانی است؟
در حال حاضر، ممیزی‌های انتقال هم‌زمان با ممیزی‌های مراقبتی و ممیزی‌های تمدید گواهینامه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. این زمان از دی‌ماه 1395 آغاز شده است و ممکن است وابسته به دسترسی سازمان‌های ثبت و صدور گواهینامه به ممیزان واجد صلاحیّت باشد.

گواهینامه‌های ISO TS 16949 2009 و ممیزی‌های مربوط به آنها تا چه زمانی به رسمیّت شناخته خواهند شد؟
تمامی ممیزی‌های اولیّه، مراقبتی، تمدید گواهینامه و انتقال بر مبنای ISO TS 16949 تا مهرماه 1396 به رسمیّت شناخته می‌شوند. بنابراین  بهتر است به انتقال به IATF 16949 در اسرع وقت برنامه‌ریزی شود.
لطفاً توجه داشته باشید که باید تا 23 شهریور 1397 فرآیند انتقال تکمیل شده باشد و پس از آن گواهینامه‌های ISO TS 16949 معتبر نخواهند بود.

سازمان ما در حال پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت برای دریافت گواهینامه اولیّه ISO TS 16949 2009 است. آیا چنین موضوعی مجاز است؟
صدور گواهینامه تا 9 مهر 1396 بر مبنای ISO TS 16949 2009 مجاز است. تا آن زمان هر سازمانی می‌تواند با ISO TS 16949 2009 گواهی شود امّا گواهینامه‌ی مذکور تا 23 شهریور 1397 اعتبار خواهد داشت.
لطفا توجه داشته باشید که به جز در مواردی که یک ضرورت در محیط کسب و کار شما موجب اعمال فشار برای دریافت گواهینامه ISO TS 16949 2009 در سازمان شما شده باشد؛ ما اکیداً توصیه می‌کنیم که ساختار سیستم مدیریت کیفیت خود را بر مبنای IATF 16949 2016  طرح‌ریزی و پیاده‌سازی نمایید. طبیعتاً پس از تحقق الزامات شما می‌توانید بر مبنای IATF 16949 ممیزی شوید.

اگر سازمان دارای یک ممیزی مراقبتی یا ممیزی تمدید گواهینامه در فاصله‌ی زمانی دی‌ماه 1395 تا شهریور 1396 باشد، می‌تواند ممیزی انتقال را هم‌زمان با این ممیزی‌ها به انجام رساند؟
ممیزی انتقال می‌تواند هم‌زمان با ممیزی‌های مراقبتی یا تمدید گواهینامه و در هر زمان پس از 12 دی‌ماه 1395 انجام شود. چنانچه شما مایل به انجام این امر باشید، بهتر است هماهنگی‌های لازم با شرکت صدور گواهینامه‌ی خود را به انجام رسانید.

آیا انتقال شامل روزهای ممیزی و هزینه‌های اضافی است؟
ممیزی انتقال لزوماً باید هم‌زمان با ممیزی‌های مراقبتی یا تمدید گواهینامه انجام شود و مدت زمان آن برابر با زمان ممیزی تمدید گواهینامه خواهد بود. اعتبار گواهینامه‌ی جدید، پس از ممیزی موفقیّت‌آمیز انتقال، سه سال خواهد بود. ضمناً این ممیزی‌ها شامل 0.5 نفر روز ممیزی مستندات خارج از سازمان می‌باشد که باید توسط سازمان پرداخت شود.

اگر سازمان تمایل به ممیزی انتقال پیش از ممیزی مراقبتی یا ممیزی تمدید گواهینامه باشد، آیا این امر مجاز خواهد بود؟
ممیزی انتقال لزوماً باید هم‌زمان با ممیزی‌های مراقبتی یا تمدید گواهینامه برنامه‌ریزی و اجرا شود.

آیا ممیزی‌های  IATF 16949 2016 دارای تفاوت چشم‌گیری است؟
ممیزی‌های IATF 16949 مطابق با قوانین IATF و مبتنی بر رویکرد فرآیندی در صنعت خودرو انجام می‌شوند.
ممیزی با مصاحبه با مدیران ارشد آغاز خواهد شد، امّا تأکید بیشتری بر مفاهیم محیط سازمان، مدیریت ریسک‌ها، مشارکت مدیریت ارشد و هم‌چنین الزامات تکمیلی استاندارد تجدیدنظرشده وجود خواهد داشت. پس از آن سرممیز تیم برنامه‌ی ممیزی را با شما مرور خواهد کرد تا زمینه برای اجرای یک برنامه‌ی ممیزی دقیق فراهم شود.

آیا امکان هر گونه تغییر در گزارش ممیزی وجود دارد؟
نتایج ممیزی در چارچوب قوانین مشخص شده‌ی IATF به شما گزارش خواهند شد.

در صورت تمایل به افزایش دامنه‌ی کاربرد چه باید کرد؟ در این زمینه در ویرایش 2016 چه پیش‌بینی شده است؟
سازمان‌های صدور گواهینامه می‌توانند با انجام یک ممیزی ویژه دامنه‌ی کاربرد را در هر زمانی تغییر دهند. استانداردسازی دامنه بستگی به زمان‌بندی انتقال دارد و چنانچه ممیزی شما پس از  ۱۲ مهر ۱۳۹۶ باشد یا هم‌اکنون به استاندارد IATF 16949 انتقال یافته باشید این امر امکان‌پذیر می باشد.
هر توسعه‌ی دامنه نیاز به زمان ممیزی بیشتر (اضافی) دارد و بهتر است در چنین شرایطی، شما در اولین زمان ممکن با شرکت صدور گواهینامه‌ی خود تماس بگیرید.

آیا می‌توان ممیزی‌های جداگانه‌ای برای انتقال به ISO 9001 2015 و الزامات تکمیلی  IATF 16949 2016 را به انجام رساند؟
نه، مجاز نیست.

سازمان ما تمایل به گواهی با هر دو استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 و IATF 16949 2016 دارد. آیا این ممیزی‌ها جداگانه یا هم‌زمان خواهند بود؟ فرآیند مربوطه چیست؟
هنگام انتقال برای گواهینامه‌های متعدد، فرآیند ممیزی فعلی ابقاء خواهد شد با این تفاوت که مدت زمان مربوط به بخش  IATF به زمان ممیزی انتقال توسعه داده خواهد شد.

بهترین مرجع برای پاسخگویی به ابهامات در رابطه با گواهینامه‌های IATF 16949 چیست؟
ما خوشحال می‌شویم چنانچه پاسخگوی پرسش‌های شما باشیم. امّا طبیعتاً بهترین مرجع در رابطه با ممیزی‌ها و گواهینامه‌های IATF 16949 مطالب و انتشارات خود سازمان IATF می‌باشد.
هم‌چنین شما می‌توانید سئوالات خود را از طریق شرکت صدور گواهینامه‌های خود یا ممیزین واجد صلاحیّت IATF پی‌گیری نمایید.

آیا سازمان می‌تواند هم‌زمان ممیزی‌های تغییر Transfer Audit و انتقال را به انجام رساند؟
خیر. قوانین IATF به صراحت بیان می‌دارند که اجرای ممیزی‌های انتقال هم‌زمان با ممیزی‌های تغییر Transfer Audit امکان‌پذیر نیست.
ممیزی تغییر شما می‌تواند تا قبل از 9 مهر 1396 انجام شود امّا ممیزی‌های مراقبتی بعدی باید بر مبنای  IATF 16949 باشند. شما می توانید قبل از ۱۲ مهر ۱۳۹۶ با استاندارد ISO TS 16949 ممیزی و گواهی شوید، اما ممیزی مراقبتی بعدی بر مبنای IATF 16949 خواهند بود.

درباره‌ی سید مجتبی موسوی

دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی، با بیش از ۱۶ سال تجربه در زمینه‌ی سیستم‌های مدیریت کیفیت، لجستیک، تحقیق‌وتوسعه، فنآوری اطلاعات و مالی. در سال‌های آغازین با چند شرکت به‌عنوان مدیر تضمین کیفیت و نماینده‌ی مدیریت همکاری نموده‌ام و بیش از هفت سال است که به عنوان متولی سیستم‌های مدیریت کیفیت با شرکت‌های مختلف در صنایع ریلی، صنایع خودرو، صنایع خانگی، الکترونیک، سازه‌های بتنی و سایر صنایع همکاری داشته‌ام. عمده‌ی فعالیت‌های من در زمینه‌های مدیریت، مشاوره، تدریس و ممیزی سیستم‌های مدیریت شامل حوزه‌های مختلف سیستم‌های مدیریت، ایمنی‌وبهداشت شغلی و محیط‌زیستی؛ و همچنین نظامنامه‌های SPC، APQP، PPAP، FMEA و MSA و سایر ابزار مهندسی کیفیت و نرم‌افزارهای مربوطه بوده و همواره در جستجوی به‌روزآوری دانش و کسب تجربیات جدید هستم.

31 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید
    فرمتی از شناسنامه محصول با درج کلیه موارد برای اخذ تائیدیه از استاندارد میخاستم. ممنون از همکاری شما

    • سید مجتبی موسوی

      همکار گرانقدر
      با سلام و احترام فوق‌العاده
      پوزش ما را به دلیل تأخیر در ارائه‌ی پاسخ پذیرا باشید. یک نمونه شناسنامه‌ی محصول که انتظار می‌رود در چارچوب مورد تأیید سازمان ملّی استاندارد باشد به آدرس الکترونیک شما ارسال شده است. لطفاً ای‌میلی‌تان را بررسی فرمایید.
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را از نظرات ارزشمندتان بهره‌مند سازید.
      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  2. با سلام و تشکر
    منظور از الزامات نقاط تلاقی و مرزی در ورودی طراحی محصول چیست؟

    • سید مجتبی موسوی

      جناب آقای میثم
      با سلام و احترام
      از حضور شما در محیط وب‌سایت بسیار خُرسندیم. در رابطه با تأخیر پیش‌آمده برای پاسخگویی عذر مرا بپذیرید.
      در رابطه با پاسخ به فرمایش شما، اجازه‌ میخواهم پاسخ‌های اساتید گرانقدر، جناب آقای خیرخواه و جناب آقای پیوسته را که در گروه تلگرامی انتقال به IATF 16949 برای گروه TUV Nord درج شده است را، ضمن تقدیر از تلاش هر دوی این بزرگواران برای توسعه‌ی اثربخش سیستم‌های مدیریت کیفیت؛ باز نشر نمایم:
      پاسخ جناب آقای خیرخواه:
      الزامات نقاط تلاقی و مرزی که ورودی‌های طراحی می‌باشد اشاره به این نکته دارد که هر قطعه یا مجموعه‌ای در خودرو با دیگر مجموعه‌ها دارای فصل مشترک‌ها و نقاط تماس می‌باشد. برای مثال گیربکس با مجموعه‌ی کلاچ و فلایویل در ارتباط می‌باشد. برای طراحی درست باید اطّلاعات درستی از قطعات مجاور و ابعاد و اندازه‌های آنها در دست باشد؛ و معمولاً این اطّلاعات از مشتری و (یا) از طریق تکمیل فرم “ویژگی‌های فنّی محصول” بدست می‌آید در DFMEA هم برای درک بهتر محصول معمولاً BLOCK DIAGRAM رسم می‌شود که حدود یا مرز سیستم نیز در آن مشخص شده و ورودی خروجی‌های سیستم در قالب انرژی، مواد و غیره مشخص می‌گردد.
      پاسخ جناب آقای دکتر پیوسته:
      مهندس خیرخواه، فقط چندمورد رو اضافه کنم:
      ۱ -الزامات نقاط تلاقی و مرزی می‌تواند فقط محدود به حالت استاتیک خودرو نشود و حالت دینامیکی رانیز شامل گردد، مثلاً کمک فنرخودرو
      ۲- الزامات نقاط مرزی وتلاقی می‌تواند اثرات مواد فله‌ای در یک سیکل برروی قطعات و مجموعه‌های دیگر رانیز شامل گردد، مثلاً اثر مایع شیشه‌شور بر قطعات لاستیکی دور شیشه
      ۳ -الزامات نقاط تلاقی و مرزی می‌تواند شامل اثر تداخل بر قطعات مجاور نیز باشد درجایی که تماس فیزیکی وجودندارد، مثلاً اثریک بورد الکترونیکی برروی عملکرد سیستم پخش خودرو
      با تجدید احترام

  3. با سلام و خسته نباشید
    لطفا در صورت امکان یک نمونه چک لیست ارزیابی ذینفعان و یا نمونه مشابه جهت الگوبرداری برای بنده ارسال فرمایید.
    با تشکر

    • با سلام
      از حضور شما در این وب‌سایت بسیار خُرسندیم و ارزیابی مثبت شما از مطالب ارایه شده موجب افتخار ما می‌باشد.
      یک روش اجرایی نمونه در این رابطه برای شما ارسال شده است که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید. ما حضور شما را پاس می‌داریم و مطالب وب‌سایت را حسب نظر شما به‌روزآری می‌نماییم.

      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  4. سلام – در صورت امکان لینک ماتریس ارتباط فرآیندها با معیارها را ارسال فرمایید . متشکرم

    • با سلام و احترام
      از حضور شما در محیط وب‌سایت بسیار خُرسندیم.
      در نظر داشته باشید که ماتریس‌های ارتباط مورد نظر شما لزوماً باید بر پایه‌ی فرآیندهای سازمانی‌تان تنظیم شوند، و از این‌رو فقط کارشناسانی که به متن فرآیندهای شما دسترسی داشته باشند امکان تهیّه این چک‌لیست‌ها را خواهند داشت. بنابراین به لحاظ ماهیّت این مستندات کاری امکان ارائه‌ی آنها از طرف ما امکان‌پذیر نیست.
      بازهم به وب‌سایت ما مراجعه و ما را در جریان نظرات ارشمند خود قرار دهید.
      با سپاس بی‌پایان
      سیّد مجتبی موسوی

  5. با سلام و سپاس
    درصورت امکان دستورالعملی جهت کنترل تغییرات (تغییرات تولید) بند 8-5-6 را میخاستم .

    • با سلام و احترام
      از حضور شما در محیط وب‌سایت بسیار خُرسندیم. مدرک مورد نظر شما برایتان ازسال شده است. لطفاً ای‌میل‌تان را چک فرمایید.بازهم به وب‌سایت ما مراجعه و ما را در جریان نظرات ارشمند خود قرار دهید.
      با سپاس بی‌پایان
      سیّد مجتبی موسوی

  6. با سلام
    آیا ترجمه ی از IATF 16949 بعد از مهرماه 96 دوباره ویرایش شده است. اگر تغییراتی بوده لطفا راهنمایی بفرمایید

    • با سلام و احترام
      ضمن ابراز خُرسندی از حضور شما در این وب‌سایت، آخرین تفاسیر رسمی IATF 16949 در مهر ماه انتشار یافته‌اند و در آخرین ویرایش ترجمه ارائه شده‌اند و آخرین ترجمه برای شما ارسال شده است. لطفاً ای‌میل‌تان را چک بفرمایید.
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.
      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  7. با سلام میشه در مورد خود اموخته های سازمانی توضیح بدید؟ممنون

    • از حضور شما در این وب‌سایت سپاسگزارم.
      پیش از هر صحبتی، امیدواریم پوزش ما را به دلیل تأخیر در ارائه‌ی پاسخ بپذیرید؛ و در عین حال امیدوارم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد؛ و با ارائه‌ی بازخوردهای ارزشمندتان، رهنمون ما برای ارائه نوشته‌های کاراتر باشید.

      دانش‌آموخته‌های منتج از دانش پنهان (تجربه‌ی سازمان)، عموماً در مرحله‌ی پایانی حلُ فصل مسائل و نگرانی‌ها به‌کار می‌آیند. این کاربرگ‌ها باید نگه‌داشته شوند و نتایج آنها به‌اشتراک گذاری شود.
      ساده‌ترین شیوه‌ی به‌اشتراک‌گذاری دانش در دسترس قراردادن کاربرگ‌های مدیریت دانش است. مدیریت دانش‌آموخته‌ها باید شامل سیستمی برای تبدیل و انتشار درس‌های آموخته شده باشد.
      فعالیّت‌های سازمان برای پیش‌گیری از مشکلات آینده یا بهبود عملکرد؛ ایجاد و توسعه‌ی درس‌های آموخته‌شده را ممکن می‌سازد.

      سیستم دانش‌آموخته‌ها:
      ۱) فرآیندی برای تبدیل اطلاعات منتج از بهبود مستمر تمامی محصولات و فرآیندها به دانش سازمانی فراهم می‌سازد.
      ۲) از تکرار اشتباهات و در نتیجه تکرار مغایرت‌های مشابه پیش‌گیری می‌نماید تا منابع سازمان برای موفقیّت سرمایه‌گذاری شوند.
      ۳) تمامی افراد سازمان را به مشارکت فرا می‌خواند تا دانش پنهان سازمان را تبدیل به دانش آشکار نمایند.

      برای مدیریت دانش، لازم است تمامی آموخته‌های سازمان (مانند اطّلاعات کاربرگ‌های تحلیل ریسک یا کاربرگ‌های حل مسئله) باید در یک بخش ویژه درج ‌شوند.
      نمونه‌های فعالیّت‌هایی که می‌توانند منجر به ایجاد دانش‌آموخته می‌شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشد که طبیعتاً محدود به آنها نمی‌شود:
      الف) فرآیند طراحی و توسعه (مانند سوابق مشکلات کیفی برای قطعات مشابه)
      ب) یافته‌های ممیزی‌های طبقه‌بندی شده
      پ) شکست‌های مربوط به فرآیندها و تشخیص‌های خطاناپذیرسازی‌شده
      ت) کاربرگ‌های تکمیل‌شده‌ی حل مسئله (داخلی یا خارجی)
      ت) نتایج بازرسی‌های ایستگاه تصدیق
      ث) بهبود مستمر و فعالیّت‌های تابع آن
      ج) فعالیّت‌های تیم PFMEAمعکوس
      چ) سیستم پیشنهادات
      ح) بازنگری‌های مدیریت
      درس‌های آموخته‌‌شده ممکن است توسط هر یک از افراد سازمان در هر جایگاهی شناخته شده باشد.

      درس‌های آموخته‌شده باید انتقال داده شوند و در دسترس تمامی کاربران فعلی و آینده نگه‌داشته شوند.
      انتقال می‌تواند به روش‌های زیر انجام شود و البته محدود به آنها نمی‌شود:
      ۱) ارسال فرم درس‌های آموخته شده
      ۲) ایجاد بخش درس‌های آموخته‌شده در وب سایت
      ۳) استفاده از یک نشریه داخلی سازمان یا تلویزیون‌های مدار بسته
      ۴) توزیع کارت‌های جیبی، و غیره
      توجه داشته باشید که رهبر سازمان باید فرآیند درس‌های آموخته‌شده را برای اطمینان از اجرای آنها بازنگری نماید.

      بازهم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  8. درود
    جناب مهندس موسوی، ضمن سپاس فراوان از به اشتراک گذاری اطلاعات در وب سایت شما
    در صورت امکان
    1. در خصوص فرآیند اعلان (دستورالعمل+فلوچارت یا ماتریس) در حوزه استاندارد IATF اینجانب را راهنمایی فرمائید.
    2. در بند 7-5-3-2-1 حفظ سوابق: چنانچه سازمان روش اجرایی مدون همراه با جداول کنترل سوابق مدارک به تفکیک هر فرآیند تدوین کرده باشد.پوشش میدهد؟ (با توجه به ذکر صریح استاندارد در خصوص خط مشی برای این بند).

    • جناب طهماسبی، با سلام و احترام

      از حضور شما در این وب‌سایت سپاسگزارم.
      پیش از هر صحبتی، امیدواریم پوزش ما را به دلیل تأخیر در ارائه‌ی پاسخ بپذیرید.

      واژه‌ی Escalation (تشدید) و فرآیند مربوط به آن (Escalation Process) هم‌اکنون در سیستم‌های مدیریت (مانند (IATF 16949 و هم‌چنین الزامات خاص مشتریان (مانند QIP) به تکرار در نظر گرفته شده است.
      اوّلین مفهوم که در این رابطه با ذهن متبادر می‌شود (که البته مصداق کاملاً قابل قبولی هم هست) اطّلاع‌رسانی به سطوح فراتر مدیریت سازمان می‌باشد، نظیر اطلّلاع‌رسانی خروج از کار استاندارد به مقام بالاتر (مانند سرکارگر) هنگامی که بازگشت به کار استاندارد توسط کارگر ناممکن یا مشمول زمان و تولید تعدادی محصول نامنطبق باشد.
      این ساده‌ترین وجه Escalation Process است که نمونه‌ی از کاربرگ طرح شده در ماده‌ی آموزشی FR در ادامه ارائه شده است.
      امّا لطفاً مصادیق دیگر فرآیند تشدید مانند تشدید مبتنی بر ارسال نامنطبق‌ها از سوی تأمین‌کنندگان را در نظر داشته باشید.
      مانند روش‌های در نظر گرفته شده در GP12
      در اوّل دریافت محصولات نامنطبق ممکن است نامنطبق‌ها توسط سازمان جداسازی شوند،
      در سوّمین تکرار در همان دوره ممکن است به تأمین‌کننده اجازه داده شود تا خود تأمین‌کننده نسبت به جداسازی نامنطبق‌ها اقدام نمایند،
      و در ادامه پس از هفت بار تکرار ارسال محصولات نامنطبق در یک دوره، جداسازی توسط شخص ثالث (مانند سازمان‌ مستقل بازرسی) در نظر گرفته شود.
      طبیعتاً این فرآیند تشدید در تعامل با تأمین‌کننده تأثیر داده شده (مانند تأثیر بر سهم و نرخ سفارش برای تأمین‌کننده) و مشمول جرایم (مانند جرایم پلکانی) خواهد شد.

      نمونه‌ی دیگری از فرآیند تشدید ممکن است در رابطه با محصولات نهایی و توسط مشتری در نظر گرفته شوند: در صورت بروز مغایرت در یک مشخصه‌ی ایمنی، محصول ایمنی توسط مشتری اسقاط و سپس به تأمین‌کننده بازگردانده خواهد شد!

      مصداق دیگری از فرآیند تشدید می‌تواند روش‌هایی نظیر قوانین انتقال نمونه‌برداری (Sampling Switching Rules) مانند روش‌های سهل‌گیرانه- عمومی- سخت‌گیرانه در نظر گرفته شود.

      تشدید در پای کار
      در رابطه با FR (واکنش سریع) برای مسائل کیفی داخلی و خارجی، در ترکیب با VS (ایستگاه تصدیق) ممکن است قوانین تشدید در ارتباط با ( Tally Sheetکاربرگ‌های پای‌کار) VS و تعیین حدود هشدار برای فعّال‌سازی ANDON (سیستم هشدار مانند روشن نمودن چراغ قرمز، فعَال‌سازی آژیر و توقف خط تولید) در نظر گرفته شود.
      لطفاً موارد مربوط به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، لجستیک، نگه‌داری و تعمیرات و هر نوع شرایط غیرطبیعی را در فرآیند تشدید در نظر بگیرید.
      برای درک مفهوم توجه داشته باشید که فرآیند تشدید عموماً از سطوح پایین‌تر سازمان به سطوح بالاتر (مانند کارگر- سرکارگر- سرپرست تولید- سرشیفت- مدیر تولید- مدیر کارخانه)، فعالیّت‌های پایین‌دست به بالادست و هم‌چنین سطوح پایین‌تر زنجیره‌ی تأمین به سطوح بالاتر انجام می‌پذیرد و در مقابل واکنش سریع در مسیر معکوس (مانند سطوح بالاتر مدیریت سازمان یه سطوح پایین‌تر) به انجام می‌رسد.
      همکاران گرانقدر یقیناً نمونه‌هایی از فرآیندهای تشدید را تجربه نموده‌اند که هم‌اکنون ممکن است نیازمند توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی آنها بوده، و رویکردی قانون‌مند و استاندارد برای تدوین آنها در نظر گرفته باشند.

      برای دریافت اطّلاعاتی از این دست، به همراه نمونه‌های فرم‌ها، شما می‌توانید به به کانال تلگرامی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
      https://t.me/joinchat/AAAAAEYJuNnkGjtbqBXRpQ

      در رابطه با خط مشی حفظ سوابق هم توصیه‌ی ما این است که جدای از اقداماتی که به انجام رسانده‌اید، متن کوتاهی را در خط مشی اصلی سازمان‌تان به چگونگی رسیدگی به الزامات ویژه‌ی مشتریان و سایر طرف‌های ذی‌نفع اختصاص دهید.

      بازهم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  9. با سلام و عرض ادب
    جناب مهندس در صورت امکان در خصوص الزامات ارگونومی در IATF و مدارک مورد نیاز جهت پوشش این موضوع توضیحاتی بفرمایید.با تشکر

    • با سلام و احترام

      از حضورتان در این وب‌سایت بسیار خُرسندیم.
      الزامات Ergonomic یا مهندسی فاکتورهای انسانی به تصریح یا تلویح در بخش‌های مختلفی در استاندارد IATF 16949 طرح شده است که اصلی‌ترین آنها ۲٫۳٫۳٫۸ (ورودی طراحی فرآیند ساخت) می‌باشد. به شکل عملیّاتی، مهندسی فاکتورهای انسانی باید در کار استاندارد (موضوع بند ۲٫۱٫۵٫۸ کار استاندارد – دستورالعمل‌های کاری و استانداردهای دیداری) در نظر گرفته شوند.
      در رابطه با چگونگی تسرّی این الزامات در قالب دستورالعمل‌های کار استاندارد و راهنمایی‌های تکمیلی، لطفاً به ماده‌ی آموزشی کار استاندارد ارائه شده در پیوند زیر مراجعه فرمایید:
      صفحه‌ی مربوط به کار استاندارد
      بازهم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با سپاس بی‌پایان
      سیّد مجتبی موسوی

  10. با عرض سلام و خسته نباشید
    مهندس عزیز ضمن سپاس از زحمات فوق العاده و بی نظیر شما ( که با توجه به روحیات و منش حضرتعالی امری است بدیهی و تکرار پذیر ) ، بنده به تازگی وارد شرکتی شده ام که گواهی IATF را اخذ کرده لیکن سوابقی دال بر اجرای آن به هیچ وجه موجود نمی باشد ، توصیه حضرتعالی برای آماده سازی سیستم جهت ممیزی مراقبتی ( حدوداً اردیبهشت 98 ) چه می باشد .
    از بذل محبّت شما بسیار سپاسگزارم.

    دوستار همیشگی شما
    ****

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام

      به نظر می‌رسد که این امر سخت قسمت فرد سخت‌کوش، پُرانرژی و پردانشی مانند شما شده باشد که مطمئنم شما به خوبی از عهده‌ی آن برخواهید آمد.
      در ابتدا در رابطه با انگیزه‌ی مدیریت از استقرار یک نظام سیستم مدیریت بپرسید و اگر ایشان را همراه دانستید؛ کار را از ابتدا آغاز نمایید. مجموعه‌ای از مدارک راهنما برای ای‌میل شما ارسال شده است که امیدوارم تا حدودی از حجم کاه بکاهد، امّا اگر محبت بفرمایید که یک شماره‌ی تلگرامی از شما داشته باشم ارسال این مدارک در آتیه تسهیل خواهد شد.
      اندکی کار برای شما سخت‌تر است؛ چرا که در ابتدا باید ایده‌ها و برساخته‌های ناصحیح از سیستم‌های مدیریت را رفع و به اصول سیستم‌های مدیریت رجوع فرمایید.
      باز هم ما را به حضورتان مفتخر سازید و چنانچه فرمایشی بود حتماً به من اطّلاع‌رسانی فرمایید.

      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  • سلام مهندس
    خسته نباشی
    تو تلگرام برای کنترل های فرآیند و جایگزین در حالت تغییر موقت راهنمایی خواسته بودم ممنون میشم جواب بدین
    مرسی

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام

      از حضورتان در این وب‌سایت بسیار خُرسندیم.
      پاسخ پرسش شما به ای‌میلتان ارسال شده است که به دلیل طولانی بودن پاسخ از شما خواستاریم به ای‌میل‌تان مراجعه فرمایید.
      مجموعه‌ای از نوشته‌ها (بالغ بر ۱۰۰ نوشته) هم‌اکنون در رابطه با الزامات QIP (الزامات مشترک گروه PSA فرانسه و GM ایالات متحده) در کانال تلگرامی با پیوند زیر برای عضویت تدارک دیده شده است:
      https://t.me/joinchat/AAAAAEYJuNnkGjtbqBXRpQ
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با سپاس بی‌پایان
      سیّد مجتبی موسوی

  • با سلام
    در خصوص الزامات نقاط تلاقی و مرزی آیا نمونه تکمیل شده مورد تاییدی وجود دارد که برایم ارسال فرمائید؟ ممنون خواهم شد. آیا این دو مورد را در یک فرم می توانیم بیاوریم یا خیر؟

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام
      از حضور شما در محیط وب‌سایت بسیار خُرسندیم.
      در رابطه با پاسخ به فرمایش شما، اجازه‌ میخواهم پاسخ‌های اساتید گرانقدر، جناب آقای خیرخواه و جناب آقای پیوسته را که در گروه تلگرامی انتقال به IATF 16949 برای گروه TUV Nord درج شده است را، ضمن تقدیر از تلاش هر دوی این بزرگواران برای توسعه‌ی اثربخش سیستم‌های مدیریت کیفیت؛ باز نشر نمایم:
      پاسخ جناب آقای خیرخواه:
      الزامات نقاط تلاقی و مرزی که ورودی‌های طراحی می‌باشد اشاره به این نکته دارد که هر قطعه یا مجموعه‌ای در خودرو با دیگر مجموعه‌ها دارای فصل مشترک‌ها و نقاط تماس می‌باشد. برای مثال گیربکس با مجموعه‌ی کلاچ و فلایویل در ارتباط می‌باشد. برای طراحی درست باید اطّلاعات درستی از قطعات مجاور و ابعاد و اندازه‌های آنها در دست باشد؛ و معمولاً این اطّلاعات از مشتری و (یا) از طریق تکمیل فرم “ویژگی‌های فنّی محصول” بدست می‌آید در DFMEA هم برای درک بهتر محصول معمولاً BLOCK DIAGRAM رسم می‌شود که حدود یا مرز سیستم نیز در آن مشخص شده و ورودی خروجی‌های سیستم در قالب انرژی، مواد و غیره مشخص می‌گردد.
      پاسخ جناب آقای دکتر پیوسته:
      مهندس خیرخواه، فقط چندمورد رو اضافه کنم:
      ۱ -الزامات نقاط تلاقی و مرزی می‌تواند فقط محدود به حالت استاتیک خودرو نشود و حالت دینامیکی رانیز شامل گردد، مثلاً کمک فنرخودرو
      ۲- الزامات نقاط مرزی وتلاقی می‌تواند اثرات مواد فله‌ای در یک سیکل برروی قطعات و مجموعه‌های دیگر رانیز شامل گردد، مثلاً اثر مایع شیشه‌شور بر قطعات لاستیکی دور شیشه
      ۳ -الزامات نقاط تلاقی و مرزی می‌تواند شامل اثر تداخل بر قطعات مجاور نیز باشد درجایی که تماس فیزیکی وجودندارد، مثلاً اثریک بورد الکترونیکی برروی عملکرد سیستم پخش خودرو
      با تجدید احترام

  • با سلام و احترام
    و تشکر فراوان در خصوص مطالب ارزشمند ارائه شده.
    نقش سایت شما بر روی ممیزی NSA انجام شده روی سازمان محل خدمت من بسیار بوده است. امید است در انجام ممیزی IATF نیز بتوانم از مطالب مفیدتون بهره ببرم.
    باتشکر

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام

      از حضورتان در این وب‌سایت بسیار خُرسندیم.
      باعث افتخار است که مطالب این وب‌سایت تسهیل‌گر سازمان شما برای دست‌سابی به اهداف مورد نظرتان برای ممیزی‌های NSA، PCPA و در ادامه QSB+ باشد.
      مجموعه‌ای از نوشته‌ها (بالغ بر ۱۰۰ نوشته) هم‌اکنون در رابطه با الزامات QIP (الزامات مشترک گروه PSA فرانسه و GM ایالات متحده) در کانال تلگرامی با پیوند زیر برای عضویت تدارک دیده شده است:
      https://t.me/joinchat/AAAAAEYJuNnkGjtbqBXRpQ
      مطالبی که هم‌اکنون ارائه می‌شوند در رابطه با ممیزی‌های لایه‌ای فر/ایندها می‌باشد و شما با مطالعه‌ی آنها دست‌آوردی قابل اعتنا خواهد داشت. این نوشته‌‌ها شامل شیوه‌های عملیّاتی به همراه نمونه‌ی فُرم‌ها می‌باشد که امیدواریم در حدّ مورد انتظار شما پاسخ‌گوی ابهامات‌تان در رابطه با ممیزی‌های QIP باشد.
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با سپاس بی‌پایان
      سیّد مجتبی موسوی

  • با سلام و عرض ادب
    لطفا در خصوص تغییرات مستند شرح وظایف از TS به IATF راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام

      از حضورتان در این وب‌سایت بسیار خُرسندیم.
      شرح وظایف سازمانی از مدارک بسیار مفید برای سازمان‌ها است، امّا جزء اطّلاعات مدوّن تصریح شده در ایزو ۹۰۰۱ یا IATF 16949 نیست، و به عبارت دیگر ممکن است شما مسئولیّت‌ها و اختیارات مربوط به نقش‌های سازمانی را در قالب فرآیندها تعیین نموده باشید و لزوماُ آنها را در یک جلد کتابچه‌ی سازمانی تحت عنوان شرح وظایف سازمانی ضرورت ندارد. البته باز هم تأکید می‌نمایم که تدوین یک شرح وظایف سازمانی دقیق برای سازمان بسیار مفید خواهد بود.
      در رابطه با تغییرات می‌توان به اصطلاح نقش سازمانی اشاره نمود که ضمن آن استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (در بند ۳٫۵) و به تبع آن استاندارد IATF 16949 (در بند ۱٫۳٫۵) واگذاری مسئولیّت‌ها و اختیارات به نقش‌های سازمانی را به رسمیّت می‌شناسد؛ و امّا در عین حال مسئولیّت و پاسخگویی نهایی برای سیستم مدیریت کیفیت را هم‌چنان به مدیریت ارشد واگذار می‌نماید.
      طبیعتاً مسئولیّت‌ها و اختیارات جدیدی مانند مدیریت راهبُردها، مدیریت ریسک‌ها، مدیریت تغییرات، مدیریت دانش، مدیریت ارتباطات و … به ایزو ۹۰۰۱ و الزاماتی مانند کار استاندارد، مدیریت تغیررات موقّت فرآیندها و … در IATF 16949 نیازمند تغییراتی در شرح وظایف سازمانی هستند که باید در دستور-کار اصلاح قرار گیرند.
      بازهم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با سپاس بی‌پایان
      سیّد مجتبی موسوی

  • با سلام و احترام
    من در شرکتی کارشناس آموزش هستم . باتوجه به نزدیک شدن ممیزی شرکت می خواستم مواردی که در بحث آموزش می تواند کمک کند برایم ارسال بفرمایید . قابل به ذکر است که ایزو شرکت قرار است با شرکت توف نورد انجام شود

    • با سلام و احترام

      از حضور شما در این وب‌سایت بسیار خُرسندیم. واقع امر آن است که تصور ما این است شما تا کنون تمامی اطّلاعات مدوّن مربوط به فرآیند آموزش را تکمیل فرموده باشید؛ و در عین حال این اطّلاعات حسب نوع استاندارد و دامنه‌ی کاربُرد از سازمانی به سازمان دیگر تفاوت‌های معناداری دارد.
      اصلی‌ترین اطّلاعات شامل تحلیل ریسک‌ها و فرصت‌های فرآیندها؛ و الزامات، نیازها انتظارات در برابر پیاده‌سازی آموزش‌های اثربخش (مانند معیارهای صلاحیّت، نیازسنجی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، آموزش‌ها، ارزیابی اثربخشی‌ها، ارزیابی عملکرد، بازآموزی و …) می‌باشد. استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵ مجموعه‌ای از راهنمایی‌هایی‌ها برای رسیدگی به مباحث آموزشی فراهم می‌نماید.
      بازهم چنانچه اطّلاعات مشخّص‌تری در این زمینه مدّ نظر شما بود لطفاً پرسش‌تان را با جزئیّات بیشتر طرح فرمایید. باز هم به وب‌سایت ما مراجعه و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *