خانه / آموزش / استاندارد IATF 16949: 2016 / مستندسازی IATF 16949

مستندسازی IATF 16949

انطباق با یک سیستم مدیریت کیفیت یک تصمیم راهبُردی در سازمان است که می‌تواند به بهبود عملکرد کلّی آن کمک نموده و مبنایی دقیق برای طرح‌های توسعه پایدار فراهم ‌نماید، و استاندارد بین‌المللی IATF 16949 پُرکاربردترین استاندارد در این زمینه ا‌ست که توسط سازمان‌‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین صنایع اتومبیل استفاده می‌شود.
بر خلاف ISO 9001 که استانداردی غیراجباری‌ست، گواهی شدن با IATF 16949 برای سازمان‌هایی که تمایل به حضور در زنجیره‌ی تأمین صنایع اتومبیل‌سازی دارند، اجباری می‌باشد.
چنانچه شما هم‌اکنون دارای گواهینامه‌ی ISO TS 16949 باشید، باید فرآیند انتقال را اجرا کنید؛ در غیر این‌صورت می‌بایست نسبت به طراحی و پیاده‌سازی IATF 16949 اقدام نمایید.
گرچه دریافت گواهینامه در دامنه‌ای مشخص از کسب‌و‌کار سازمان نیز امکان‌پذیر است امّا اجرای آن به همراه ISO 9001 در سراسر سازمان موجب بهترین نتایج خواهد بود.
ما تصور می‌کنیم که شما با آموزش اثربخش، توانایی پیاده‌سازی IATF 16949 را در سازمان خود خواهید داشت، گر چه پیاده‌سازی این استاندارد بین‌المللی با همراهی یک مشاور نیز می‌تواند تصمیمی آگاهانه و اقتصادی باشد.

01-context

چرا باید این دوره‌ی آموزشی را طی کنیم؟
گر چه گواهی شدن با IATF 16949 برای سازمان‌هایی که تمایل به حضور در زنجیره‌ی تأمین صنایع اتومبیل‌سازی دارند، اجباری می‌باشد؛ امّا توجه داشته باشید که تا کنون بیش از هزاران سازمان برای بهبود عملکرد کیفی از ISO TS 16949 بهره برده‌اند. ضمن اینکه نسخه‌ی جدید این استاندارد بین‌المللی تضمین می‌نماید که ارتباط با بازار روز را حفظ نموده و همچنان بهترین گزینه برای بهبود عملکرد و تحقق مزیّت‌های تجاری ایشان است.
استاندارد جدید، فرصتی بزرگ برای سازمان شماست و چنانچه از سازگاری آن با اولویّت‌های راهبُردی سازمان خود اطمینان دارید، نباید در پیاده‌سازی آن تعلل نمایید.
پیاده‌سازی دقیق این استاندارد بین‌المللی می‌تواند به رشد تجاری، افزایش رضایت مشتری‌ و افزایش سودآوری سازمان‌ها کمک کند. ضمن این‌که نیازها و انتظارات طرف‌های ذی‌نفع نظیر سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری، کارکنان، تأمین‌کنندگان و جامعه در این ویرایش از استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.
هم‌اکنون گروه‌هایی نظیر FCA US (گروه خوردروسازی فیات و کرایسلر ایالات متحده) الزامات خاص خود را با IATF 16949 هماهنگ ساخته‌اند و انتظار می‌رود سایر IATF OEMها نیز در سطح بین‌المللی و ملّی الزامات خود در سازگاری با این استاندارد QMS صنعت خودرو تغییر دهند.
تعمیق در تغییرات این استاندارد بین‌المللی و درک فلسفه‌ی آنها می‌تواند IATF 169499 را به ابزاری کارآمدتر برای بهبود فرآیندهای کسب‌و‌کار تبدیل نماید.

02-target

چنانچه شما دوره‌ی آشنایی با الزامات IATF 16949 را با موفقیّت پشت‌سر گذاشته‌اید و در سازمان خود توانایی بالقوه‌ی پیاده‌سازی این استاندارد بین‌المللی را سراغ دارید؛ شما به این دوره‌ی آموزشی نیاز دارید تا استاندارد IATF 16949 را پیاده‌سازی نمایید.
تجربه‌ی استقرار ISO TS 16949 می‌تواند سازمان‌تان را در مسیر انتقال به IATF 16949 تقویت نماید.
چه شما مدیر کمیته‌ی رهبری باشید یا عضوی از این کارگروه، هدف از این دوره‌ی آموزشی، ایجاد مهارت پیاده‌سازی IATF 16949 می‌باشد.

چنانچه شما آشنایی با استاندارد بین‌المللی IATF 16949 را آموزش ندیده‌اید یا در زمینه‌ی طراحی و پیاده‌سازی استاندارد مذکور مهارت ندارید؛ این دوره‌ی آموزشی برای شما اثربخش نخواهد بود.
برای بهره‌گیری کامل از این دوره‌ی آموزشی شما باید لااقل تجربه‌ا‌ی یک‌ساله در زمینه‌ی پیاده‌سازی فرآیندهای خاص یا اجرای کامل سیستم مدیریت کیفیت  ISO TS 16949 را داشته باشید و مدرک تحصیلی‌تان معادل دیپلم یا بالاتر از آن باشد.

04-bell

زمان‌بندی آموزش:
آموزش: ۸ساعت
» کارگاه ایجاد مهارت: ۱۲ساعت
؟ پرسش و پاسخ: ۶۰ دقیقه

جلسه‌ی اوّل:
اهمیّت آموزش
مفهوم کیفیت و مدیریت کیفیت
تاریخچه‌ی IATF 16949
اصول سیستم‌های مدیریت کیفیت
» کارگاه اقدامات پیاده‌سازی اصول مدیریت کیفیت

جلسه‌ی دوّم:
چرخه‌ی PDCA
رویکرد فرآیندی
» کارگاه گام‌های اجرایی طرح‌ریزی فرآیندها
تفکر مبتنی بر ریسک
» کارگاه بازشناسی اهداف تحلیل حالات خرابی و اثرات آن (FMEA)
دامنه‌ی کاربرد، استانداردهای مرجع، و واژگان و تعاریف

جلسه‌ی سوّم:
شناخت سازمان و محیط آن
نیازمندی‌ها و انتظارات طرف‌های ذی‌نفع
» کارگاه رسیدگی به نیازها و انتظارات طرف‌های ذی‌نفع در محیط سازمان

جلسه‌ی چهارم:
دامنه‌ی سیستم‌ مدیریت کیفیت
» کارگاه توسعه‌ی الزامات محصول ایمنی در دامنه‌ی سیستم مدیریت کیفیت
سیستم‌ مدیریت کیفیت و فرآیندهای آن
رهبری
خط مشی
نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات سازمانی
؟ پرسش و پاسخ

2nd-day

جلسه‌ی پنجم:
مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌ها
اهداف کیفیت
تغییرات سیستم مدیریت کیفیت
مدیریت منابع
مدیریت منابع انسانی
مدیریت زیرساخت‌ها
محیط اجرای فرآیندها
منابع پایش و اندازه‌گیری
» کارگاه تعیین دوره‌های کالیبراسیون و (یا) تصدیق مبتنی بر ریسک
» کارگاه بازشناسی الزامات تحلیل سیستم‌های اندازه‌گیری (MSA)

جلسه‌ی ششم:
مدیریت دانش
» کارگاه مدیریت دانش
صلاحیّت
» کارگاه تعیین صلاحیّت‌ ممیزین داخلی و ممیزین طرف دوّم
آگاهی
ارتباطات
» کارگاه مدیریت ارتباطات با رویکرد فرآیندی
اطلاعات مکتوب
» کارگاه شناسایی الزامات مربوط به اطلاعات مکتوب
طرح‌ریزی و کنترل اجرایی

جلسه‌ی هفتم:
الزامات مربوط به محصولات و خدمات
» کارگاه شناسایی و ایجاد فرآیندهای COP
طراحی و توسعه‌ی محصولات و خدمات
» کارگاه معادل‌سازی طرح‌ریزی پیش‌هنگام کیفیت محصولات (APQP)

جلسه‌ی هشتم:
کنترل فرآیندها، محصولات و خدمات فراهم‌آوری شده بیرونی
» کارگاه مدیریت کیفیت در زنجیره‌ی تأمین
» کارگاه تعیین سطح فرآیند تأیید قطعه (PPAP) در زنجیره‌ی تأمین
؟ پرسش و پاسخ

 جلسه‌ی نهم:
تولید و ارائه‌ی خدمات
» کارگاه تدوین فرآیند تولید و ارائه‌ی خدمات
شناسایی و ردیابی
اقلام متعلق به مشتریان یا تأمین‌کنندگان بیرونی
حفاظت
فعالیت‌های پس از تحویل 

 جلسه‌ی دهم:
کنترل تغییرات
» کارگاه تصدیق و صحّه‌گذاری تولید و ارائه‌ی خدمات
ارائه محصولات و خدمات
کنترل خروجی‌های نامنطبق
» کارگاه دیوار کیفیت Fire Wall
پایش، اندازه‌گیری، تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی
» کارگاه کنترل آماری فرآیندها (SPC)

 جلسه‌ی یازدهم:
مدیریت رضایت مشتریان
تحلیل و ارزیابی
ممیزی داخلی
» کارگاه توسعه‌ی رویکرد فرآیندی در ممیزی‌های سیستم مدیریت به‌روش V-Type
» کارگاه ممیزی‌های چندلایه‌ی فرآیندهای ساخت (LPA)
» کارگاه تدوین طرح ممیزی‌های محصولات به‌روش SQFE

جلسه‌ی دوازدهم:
بازنگری‌های مدیریت
» کارگاه طرح‌ریزی بازنگری‌های مدیریت
نظارت، اندازه‌گیری، تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی
عدم انطباق و اقدام اصلاحی
» کارگاه کاربرد CQI-20 (راهنمای حل مسئله‌ی اثربخش)
بهبود مستمر
؟ پرسش و پاسخ

راهنمای نوع مطالب جلسه‌های آموزشی:

 تعداد الزامات ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵
 تعداد الزامات جدید IATF 16949
 تعداد الزامات تغییریافته‌ی IATF 16949 نسبت به ISO TS 16949
 تعداد الزامات انتقال از ISO TS 16949

05-diploma-3

گواهینامه‌ی داخلی شرکت
امکان صدور گواهینامه‌ی سازمان آموزش فنّی‌ و حرفه‌ای کشور از طریق معرفی به سازمان فنّی و حرفه‌ای، تحویل مدارک و پرداخت هزینه‌ی آزمون برای هر نفر و شرکت در آزمون ادواری
امکان صدور گواهینامه‌ی شرکت‌های صدور گواهینامه (مورد تأیید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مورد تأیید مؤسسات دولتی)

hourglass2

مناسب‌ترین زمان برای اجرای این دوره‌ی آموزشی چه زمانی است؟
ما با سازمان‌هایی همکاری داریم که فرآیند انتقال به IATF 16949 را آغاز نموده‌اند. ما امیدواریم شما نیز تصمیم به انتقال پیش‌هنگام داشته باشید تا زودتر از مزایای انتقال بهره‌مند شده و از ریسک‌های ناشی از انتقال اجباری پرهیز نمایید.
آموزش اوّلین گام انتقال است که نباید آن را به تعویق بیندازید.
حتی اگر با ما قرارداد ندارید، از مقالات و مراجع ارائه شده در وب‌سایت استفاده نمایید. ما شما را در مسیر هیجان‌انگیز انتقال به IATF 16949 همراهی می‌کنیم تا تجربه‌ای خوب‌ و خاطره‌ای خوشایند از فرآیند انتقال به‌خاطر سپارید.

00-training-help-tools-presentation

تجهیزات آموزشی مورد نیاز چیست؟
وجود یک دستگاه نمایشگر ترجیحاً Video Projector قابل اتصال به HDMI یا VGA برای این دوره‌ی آموزشی الزامی است.

airplane

چرا باید این دوره‌ی آموزش را از ما خریداری نمایید؟
ما تنها ارائه‌دهنده‌ی این خدمت آموزشی نیستیم. همکاران ما نیز با این دوره‌ی آموزشی را با کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌نمایند؛ امّا ما می‌توانیم مزیّت‌هایی به شرح زیر برای شما داشته باشیم:

ما حضور در شرایط واقعی اجرای سیستم‌های مدیریت را تجربه می‌کنیم.
ما اوّلین ترجمه‌ی رسمی ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ و IATF 16949 را در وب‌سایت خود ارائه نموده‌ایم.
ما اوّلین گواهینامه‌های ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ را از معتبرترین سازمان‌های صدور گواهینامه دریافت کرده‌ایم، و هم‌اکنون در زمینه‌ی انتقال به IATF 16949 در زنجیره‌ی تأمین خودرو فعالیّت می‌نماییم.
ما به همکاری بلند مدّت با شما می‌اندیشیم.
ما به‌سرعت و باسهولت در دسترس شما هستیم. کافی‌ست از بخش تماس با ما در وب‌سایت اقدام نمایید.
ما حضور در شرایط واقعی اجرای سیستم‌های مدیریت را تجربه می‌کنیم.
ما اثربخشی دوره‌ی آموزشی خود را گارانتی می‌کنیم تا در صورت عدم رضایت شما ۱۰۰ درصد هزینه‌ی آموزش را به شما بازگردانیم.

phone-receiver
با ما تماس بگیرید.
ما در حدّ امکان، پاسخگوی سئوالات و ابهامات شما در زمینه‌ی IATF 16949 هستیم، حتی اگر شما طرف قرارداد ما نباشید.

00-cost-credit-card
چگونه این دوره‌ی آموزشی را خریداری نمایم؟
کافی‌ست فرم زیر را تکمیل فرمایید؛ یا با هر روش دیگر که در صفحه‌ی تماس با ما درج شده‌است با ما تماس بگیرید. هر نوع همکاری با شما در زمینه‌ی سیستم‌های مدیریت موجب خشنودی ما خواهد بود.

درباره‌ی سید مجتبی موسوی

دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی، با بیش از ۱۶ سال تجربه در زمینه‌ی سیستم‌های مدیریت کیفیت، لجستیک، تحقیق‌وتوسعه، فنآوری اطلاعات و مالی. در سال‌های آغازین با چند شرکت به‌عنوان مدیر تضمین کیفیت و نماینده‌ی مدیریت همکاری نموده‌ام و بیش از هفت سال است که به عنوان متولی سیستم‌های مدیریت کیفیت با شرکت‌های مختلف در صنایع ریلی، صنایع خودرو، صنایع خانگی، الکترونیک، سازه‌های بتنی و سایر صنایع همکاری داشته‌ام. عمده‌ی فعالیت‌های من در زمینه‌های مدیریت، مشاوره، تدریس و ممیزی سیستم‌های مدیریت شامل حوزه‌های مختلف سیستم‌های مدیریت، ایمنی‌وبهداشت شغلی و محیط‌زیستی؛ و همچنین نظامنامه‌های SPC، APQP، PPAP، FMEA و MSA و سایر ابزار مهندسی کیفیت و نرم‌افزارهای مربوطه بوده و همواره در جستجوی به‌روزآوری دانش و کسب تجربیات جدید هستم.

6 دیدگاه

  1. عناوین مهم ارزیابی ریسک در انبارچه مطالبی می تواند با شد لطفا راهنمایی فرمایید

    • با سلام و احترام
      حضور شما در وب‌سایت موجب افتخار ماست. ما امیدواریم مسیر انتخابی‌ ما موجب بهبود نهادینه‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت در سازمان‌ها باشد.
      در رابطه با ریسک‌های دایر بر فرآیند انبارش، گر چه تا حدود قابل توجهی به فرآیند سازمانی‌تان وابسته می‌باشد، امّا در هر رابطه یک حالات خرابی در ادامه درج شده است (که شما باید آنها را توسعه دهید):
      شناسایی (نارضایتی مشتری از اختلاط اقلام به دلیل اشتباه در برچسب‌گذاری)، جابجایی (زیان مالی از قطعات معیوب شده به دلیل جابجایی با حامل‌های نامناسب)، کنترل آلودگی (ضایعه‌ی ریوی کارکنان انبار به دلیل عدم کنترل بخارات مواد شیمیایی انبار-شده)، بسته‌بندی (عدم تحویل‌گیری محصولات توسط مشتری به دلیل بروز مشکلات لجستکی بسته‌بندی نامناسب محصولات)، ذخیره‌سازی (توقف خط تولید به دلیل اتمام موجودی منتج از استفاده از ذخیره‌ی احتیاطی)، انتقال یا حمل‌ونقل (اخلال در کارخانه‌ی مشتری به دلیل رطوبت قطعات ناشی از عدم استفاده از حامل دارای روکش در فصل بارانی)و مراقبت (نارضایتی تأمین‌کننده به دلیل مفقود شدن موجودی با مالکیّت ایشان در انبار اموال امانی)
      در موارد بالا سعی شده است حالت خرابی، اثر و دلیل وقوع آن درج شود. شما لااقل باید شدّت و دلیل وقوع را (مثلاً از یک تا ده) رتبه‌بندی نمایید تا به رتبه ریسک نهایی برسید (البته اگر خواسته باشید از روش‌های کمّی بر مبنای FMEA استفاده نمایید)
      ایزو ۳۱۰۰۰ را مطالعه فرمایید. روش‌های دیگری برای مدیریت ریسک‌ها در این استاندارد بین‌المللی درج شده است که می‌توانند برای سازمان شما مناسب‌تر باشند.
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.
      برای شما بهترین‌ها را آرزمندیم.
      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  2. سلام
    عناوین مهم ارزیابی ریسک در واحد نت ( نگهداری و تعمیرات ) چه چیزایی می تونه باشه و اقدامات اصلاحی برای هر کدام با ذکر روش کنترل و اصلاح ؟
    لطفا پاسخ بدید
    با تشکر

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام
      ضمن ابراز خُرسندی و افتخار از حضور شما در وب سایت؛ اصلی‌ترین ریسک‌های نگه‌داری و تعمیرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛ و البته از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت خواهد بود:
      کمبود تجهیزات و ابزار فرآوری به عنوان منابع لجستیکی
      عدم دسترسی به قطعات یدکی به هنگام خرابی‌ها
      کمبود منابع برای نگه‌ داری ماشین‌آلات، تجهیزات و تأسیسات؛
      بسته‌بندی و حفاظت نامناسب تجهیزات، ابزارآلات و ابزار اندازه‌گیری
      عدم تحقق اهداف و برنامه‌های عملیّاتی نگه‌داری و تعمیرات

      و موارد مشابه باشند که ممکن است موجب بروز شش ضایعه‌ی بزرگ به شرح زیر شده باشند:
      توقفات اضطراری
      تنظیم و آماده سازی ماشین برای شروع تولید
      توقفات جزیی
      اتلاف زمان بعلت کاهش سرعت
      ضایعات در فرآیند تولید
      افت تولید در فاصله زمانی بین ابتدای راه اندازی ماشین و رسیدن به حد تعادل

      اقدامات مواجهه با حالت‌های ریسک باید پس از ارزیابی آنها توسط سازمان شما به انجام رسند. باز هم به وب‌سایت ما مراجعه فرمایید و ما را در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.

      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

  3. سلام
    بنده خواستار خریداری این مجموعه آموزشی هستم
    چه طور باید عمل کنم؟

    • سید مجتبی موسوی

      با سلام و احترام
      از حضور شما در این وب‌سایت بسیار سپاسگزاریم، در عین حال بسیار خوشحالیم که تمایل به حضور در این دوره‌ی آموزشی دارید. گر چه ما برنامه‌ای برای اجرای آموزش‌ها در شهرهای مختلف داریم، ولی هم‌اکنون این دوره‌ها فقط در محل شرکت‌ها برگزار می‌شوند. به عبارت دیگر سازمان‌هایی که تمایل به اجرای این آموزش‌ها در محل سازمان خود دارند، و معمولاً تعداد آموزش‌گیرندگان آنها در حدود ۱۰ نفر یا بیشتر از آن است مناسب می‌باشد.
      باز هم به وب‌سایت ما مراجعه و ما در جریان نظرات ارزشمند خود قرار دهید.
      با تجدید احترام
      سیّد مجتبی موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *